filmszemle

2017. november 03.

A legnagyobb sebességi fokozatban a Lindabbal

A legnagyobb sebességi fokozatban a Lindabbal

A Central European Transport Kft. eddig bérelt épületben végezte kamionjainak javítását. Tavaly azonban úgy döntöttek, hogy önerőből saját szervizcsarnokot építtetnek Kecskemét ipari parkjában. Egy modern és tágas Lindab Systemline csarnokot.

Az együttműködés tapasztalatairól kérdeztük Mihalik Róbertet, a beruházó cég egyik tulajdonosát és Balatoni Mátyást, a kivitelezést végző Rotech Motor Kft. ügyvezetőjét.

Miért pont a Lindab?

Mihalik Róbert: A tulajdonostársam nemrégiben új tetőt csináltatott a családi házára. A Lindab tetőfedő rendszerét vette meg. Mivel nagyon elégedett volt azzal a folyamattal, ahogyan a felmérés, az árajánlat, a szállítás történt, és – természetesen – a termékeket is tetszetősnek, továbbá profi minőségűnek ítélte, azt javasolta, hogy próbálkozzunk meg egy komplett Lindab csarnokkal. Persze egy ilyen invesztíció megkövetelte, hogy más vállalattól is kérjünk be ajánlatot.

A legnagyobb sebességi fokozatban a Lindabbal

Ez bizonyult a legolcsóbbnak?

M.R.: A summa rovatban nagyjából azonos árak szerepeltek. De! Mivel magunk is műszaki emberek vagyunk, igen bizalomkeltő volt, hogy az általunk felkért tervezőiroda engedélyes rajzai alapján a Lindab elkészíti a statikai terveket, ezekből a gyártmánytervet, majd a méretezést. Hazai üzemében elvégzi a gyártást, az összes – még a legkisebb – alkatrész pontos jelölését, ráadásul kivitelezési útmutatót is mellékel. Világosan látszott, hogy itt egy komplex és a legapróbb részletekig kidolgozott rendszerről van szó, azaz nem adódnak kompatibilitási problémák, a szerelés nem fog késedelmet szenvedni műszaki problémák miatt stb.

Nem elhanyagolható persze a hosszú távú garancia sem, amit a Lindabtól kaptunk.

A legnagyobb sebességi fokozatban a Lindabbal

Mik voltak a legfontosabb elvárásaik az új épülettel kapcsolatban?

M.R.: Mivel a karbantartásra berendelt kamionok jelentős mennyiségű üzemanyagot is tárolnak, ügyelni kellett a tűzbiztonságra. A járművek mérete pedig tágas teret, nagy belmagasságot igényel. Hangsúlyos szempont volt a szerviz épületének, illetve a hozzárendelt irodáknak az energiahatékonysága. Lévén az objektum egy multinacionális cégekkel teli, modern ipari parkban épült, a küllemével sem szerettünk volna egy ilyen környezetben szégyent vallani.

Hogyan oldotta ezt meg a kivitelező?

Balatoni Mátyás: Kezdjük az adatokkal. A Lindab Systemline rendszert valóban a legnagyobb csarnokok építésére találták ki. A számok esetünkben is érzékeltetik az impozáns méreteket, hiszen 500 négyzetméteres alapterületről, 22 méteres fesztávról, 7,2 méteres gerinc és 6 méteres vállmagasságról beszélhetünk. Bár a könnyűszerkezetes építészet egyik nagy előnye a kisebb önsúly, a tartószerkezetnek itt különösen nagy terhelést kell kibírnia, tudniillik a szélső hat méteres keretállás egy födémmel lett megosztva vízszintesen. Ezt a kiugró részt, amely az irodáknak ad helyet, a csarnokhoz építettük.

Úgy tudom, a betonfödém építésénél speciális módon használták a Lindab trapézlemezeit.

B.M.: A nagy hullámmagasságú acél trapézlemezeknek kettős szerepet szántunk. Egyrészt ez adta magát a zsaluzatot, amire a beton került, másrészt – mivel ezt nem távolítottuk el – a belső térből fémes felület látszik, ami harmonizál az épület többi részével. Ez az eljárás egyébként nagyon meggyorsította ezt a munkafázist, mert ha a hagyományos módszert alkalmazzuk, akkor a zsalut előbb fel kell építeni, azután el kell bontani, a betont alulról kezelni kell, azaz csiszolni és festeni.

A legnagyobb sebességi fokozatban a Lindabbal

Szervizről és irodákról lévén szó a csarnokot szigetelni is kellett. Milyen technológiával oldották meg ezt?

B.M.: A Lindab szendvicspaneljével. Ennek az a lényege, hogy két acéllemez – vagy ahogyan a szakzsargonban mondják: fegyverzet – fogja közre a hőszigetelő anyagot. Ezek – miként a Lindab termékei általában – tűzihorganyzott, svédacél alapanyagból készülnek. Felületüket pedig olyan speciális bevonattal borítják, amely megakadályozza a korróziót. Statikai szempontból az a hatalmas előnyük, hogy – az acél tulajdonságaiból fakadóan – ezek a szendvicspanelek önhordó képességgel bírnak, nagyon jók a mechanikai mutatóik. Éppen ezért alkalmasak az olyan csarnokoknál, ahol nagy felületű térelhatárolókat kell kialakítani. Mi a 12 cm vastagságú, PIR habos változatot építettük be a tetőn, illetve a csarnok homlokzatán. Az irodáknál azonban a hatályos tűzvédelmi előírások miatt a kőzetgyapotos változattal dolgoztunk. Mindkét anyag hőáteresztési mutatója alacsony. Esetünkben a 0,17-es lambda érték jóval túlteljesíti az ilyen épületek esetében előírt 0,3-ast. Ugyanakkor hangsúlyozom, hogy a szendvicspanelekkel mind a tervezőknek, mind a kivitelezőknek nagyon egyszerű dolgoznia. Az előbbiek biztosak lehetnek abban, hogy a Lindab ezen termékei a teherbírás, az energetikai mutatók és a tűzállóság tekintetében tökéletesen megfelelnek a műszaki előírásoknak. Mi pedig, akik a szerelést végezzük, az előregyártottság magas foka miatt gyorsan tudunk haladni.

Milyen egyedi, innovatív elemeket építettek be még?

B.M.: Érdemes megemlíteni, hogy a tetőn a Lindab bevilágító paneleit alkalmaztuk. Ezek természetes fényt engednek be, ezáltal kellemesebb munkakörnyezetet teremtenek a dolgozók, illetve alacsonyabb energiaszámlákat az üzemeltetők számára. A Lindab szállította ezekhez az alrendszerekhez a kereteket, a szegélytámaszként funkcionáló gumicsíkokat, a tömítő anyagot, a csavarokat, az alátéteket, a különleges vízzáró rögzítőket, a tömítő pasztát, és mindezekhez még külön szerelési útmutatót is mellékeltek. A részletes felsorolással csupán azt kívántam érzékeltetni, hogy milyen aprólékos pontossággal vannak kitalálva ezek a szisztémák. Könnyedén illeszthetőek más szerkezetekhez is, de mégis együtt az igaziak!

A legnagyobb sebességi fokozatban a Lindabbal

A fentiekben elhangzott műszaki megoldások realizálódnak-e a beruházói elégedettségben is?

Mihalik Róbert: Pozitív válaszomat konkrét példákkal tudom alátámasztani. Az a tény, hogy a szerkezet szerelése csupán három hónapot vett igénybe, megtakarításként köszön vissza abban a bérleti díjban, amit már nem kellett megfizetnünk, hiszen saját csarnokunk, irodáink lettek.

Mint Balatoni Mátyás említette, a Lindab szerkezeti elemei több szempontú minőségi tanúsítványokkal rendelkeznek. Egy ekkora épület üzembe helyezésének engedélyeztetése nem egyszerű feladat. Viszont, amikor a megfelelő dokumentumokat kiállítani hivatott szakemberek látták, hogy a Lindab termékeiből építkeztünk, a folyamat felgyorsult, hiszen nem volt szükség az egyes elemek részletes ellenőrzésére.

Szállítmányozási vállalatként magunk is milliós gépekkel dolgozunk, milliós rakományokat juttatunk célba. Sikerünk alapja a járművek karbantartásától a gazdaságos és környezetbarát üzemeltetésen túl a logisztikai struktúra kialakításáig és a tökéletes ügyfélkezelésig a modern technológia professzionális integrációja. Munkánkat a gazdaságosság, az ergonómia, a praktikum a természetesség, az energiahatékonyság és a biztonság jegyében végezzük. Amikor fejlesztésbe kezdtünk, pont ezt vártuk a beszállítótól is. Úgy vélem, hogy mivel mindezeket a Lindabtól maradéktalanul megkaptuk, bátran kapcsolhatunk a legnagyobb sebességi fokozatra.

Kapcsolódó cikkek:

hírlevél-feliratkozás

Építési jog

Lakásbiztosítások, lakhatási célú vagyonbiztosítások rendhagyó felmondási joga

További költségek miatt módosíthatók az építési beruházási tárgyú közbeszerzési szerződések

Reklámfelületekre, utcabútorokra vonatkozó, 2024 januárjától hatályos előírások

A közbeszerzési törvény 2024 februárjától hatályos módosításai

Építési jog 2024 – Két félnapos konferencia, webinárium és szakmai konzultáció 2024. február 15-én (febr. 26-ig visszanézhető)

épjog