2010. január 05.

Biztonságos az Allee-mélygarázs szellőzőrendszere

Biztonságos az Allee-mélygarázs szellőzőrendszere

Új légzsilipeket építettek be, és újraszabályozták a szellőzőrendszert az Allee bevásárlóközpont mélygarázsában, hogy ne következhessen be a 2009. novemberihez hasonló baleset. Egyértelműbbé tették a jelzőrendszert is, hogy az autók kevesebbet „keringjenek” a föld alatt.

2009. november 15-én szénmonoxid-mérgezéses balesetek történtek a néhány nappal korábban megnyílt budapesti Allee bevásárlóközpontban. Az események hátteréről Baross Pál, a fejlesztő ING Real Estate ügyvezetője nyilatkozott a Portfolio.hu-nak.

„A mi helyszíni vizsgálatunk lezárult, így erről tudok érdemben beszélni. A bevásárlóközpontban néhány Spar-alkalmazott jelezte, hogy rosszul lett és hozzájuk mentőt hívtak ki. A rosszul lett dolgozókat bevitték a kórházba, ott kivizsgálták őket, azonban a vérükben talált szénmonoxid mértéke messze a Budapesten sétálva is beszerezhető 5%-os határérték alatt maradt. Hárman közülük továbbra sem érezték jól magukat, így őket bent tartották megfigyelésre, a többieket hazaengedték. Mindeközben az épületben a hatóságok mérései szerint a szénmonoxid koncentrációja 0 ppm (db/egymillió részecske) volt akkor és azóta is folyamatosan. Az esetnek tehát az egészségügyi vonzata viszonylag kicsi volt” – nyilatkozta Baross Pál.

„A történet másik része az, hogy mi történt az épületben valójában. Ezen a napon nagyon sok autó érkezett az épületbe és az akkori hiányos, mára azonban újratervezett jelölések miatt a vásárlók a megszokottnál többet keringtek helyet vagy kijáratot keresve a parkolóban. Ezért kezdett nőni a CO-tartalom a mélygarázsban. Az üzemeltetés sajnos késve kapcsolta magasabb fokozatra a szellőző-rendszert, így alakulhattak ki a rosszullétek. Mire azonban a tűzoltók kiértek, addigra a CO-szint ismét határérték alatt volt, hiszen addigra már a magasabb terhelésnek megfelelő szinten működött a légcserélő berendezés is. Tehát nem műszaki hiba történt, hanem emberi mulasztás. Ennek a részleteit még vizsgáljak a különböző hatóságok. A vasárnapi intézkedések hatására azonban a rendszerek folyamatosan és kifogástalanul működnek azóta is.”

A történtek után végrehajtott változtatásokról pedig a következőket mondta az ügyvezető:

„Bár a megtervezett és kivitelezett, jelenleg is hiba nélkül üzemelő rendszer elegendő és megfelel a ház biztonságos működéséhez és szellőzéséhez, az üzemeltetővel közösen természetesen részletesen megvizsgáltuk, hogy mi történt és min lehetne esetleg változtatni a bevásárlóközpontban, különböző óvintézkedéseket is hoztunk. Megvizsgáltattuk a mélygarázs közlekedési jeleit. Érkezett hozzánk egy hazai és egy holland szakember is, akik szerint a mélygarázsban lévő kiírások nem elég nagy méretűek, ami nehézkessé teszi a tájékozódást. Éppen ezért a mélygarázs jelzésrendszerét újraterveztettük, az újrafestést pedig karácsony utánra tervezzük, addig útjelző bójákkal tettük egyértelműbbé a haladási irányokat. Emellett a -1. és -2. szintre új légzsilipeket szereltettünk be, hogy a mélygarázs és a bevásárlóközpont közötti átjárókon keresztül minimálisra csökkentsük a vásárlótérbe jutó CO-mennyiséget. Újra ellenőriztük a légtechnikai rendszerek beszabályozását, lecsökkentettük a CO koncentráció határértékét, amelynél a biztonsági szellőztetés elindul, az Interspar területén pedig folyamatos szmog CO-mérő került telepítésre.”

Az interjú teljes szövege itt olvasható.

hírlevél-feliratkozás

Építési jog

Lakásbiztosítások, lakhatási célú vagyonbiztosítások rendhagyó felmondási joga

További költségek miatt módosíthatók az építési beruházási tárgyú közbeszerzési szerződések

Reklámfelületekre, utcabútorokra vonatkozó, 2024 januárjától hatályos előírások

A közbeszerzési törvény 2024 februárjától hatályos módosításai

Építési jog 2024 – Két félnapos konferencia, webinárium és szakmai konzultáció 2024. február 15-én (febr. 26-ig visszanézhető)

épjog