Az EU-szabályozás szerint 5 százalék lehetne a lakásfelújítás áfája
Miért nem él az uniós lehetőségekkel Magyarország? – teszi fel a kérdést közleményében a Társaság a Lakásépítésért Egyesület. A szervezet szerint a kisebb áfakulcsot ellensúlyozhatnák a legális építésekkel nyomán keletkező nagyobb befizetések.
A TLE közleményében a következőket írja:
A hatályos magyar áfaszabályozás a felújítást és a lakásokon végzett építési, felújítási, javítási és átalakítási munkákat az általános (25%) adókulcs alá sorolja. Az EU-szabályozás – vagyis az Európai Tanács 112/2006. számú, a közös hozzáadott értékadó-rendszerről szóló irányelve (továbbiakban: Irányelv) – szerint 2006. január 1-jétől 2010. december 31-ig az általános adómérték nem lehet kevesebb, mint 15 %. A tagállamok egy vagy két kedvezményes (minimum 5%) adómértéket alkalmazhatnak. A kedvezményes adómértéket csak a III. Mellékletben szereplő kategóriák termékértékesítéseire és szolgáltatásnyújtásaira lehet alkalmazni.
Az Irányelv III. melléklete a lakásokkal kapcsolatban az alábbi szolgáltatásokat sorolja fel:
10./ a szociálpolitika keretében biztosított lakás, lakásépítés, -felújítás és -átalakítás;
10 a./ magánlakások felújítása és javítása, kivéve azokat az anyagokat, amelyek a nyújtott szolgáltatás értékének jelentős részét teszik ki.
Lehetséges minimum áfamérték ezekben az esetekben 5%
Egyes országok (például Csehország, Lengyelország) korábban még azt is kiharcolták maguknak, hogy kedvezményes adómértéket alkalmazzanak a nem a szociálpolitika keretében biztosított lakóingatlan-építési szolgáltatásokra (kivéve az építőanyagokat).
Miért nem él az uniós lehetőségekkel Magyarország?
Az építésekkel kapcsolatos áfa csökkentése több országban a magasépítési ágazat válságkezelésének egyik lehetséges eszköze volt, sok helyen eleve alacsonyabb az áfa mértéke, mint Magyarországon. A hazai magas általános adómérték (25%); az építőiparban terjedő feketegazdaság; és a magasépítési, lakásépítési ágazat mély válsága ellenére nem került sor az áfa csökkentésére.
Nem tudunk olyan hatásvizsgálatról, amely elemezte volna, hogy az áfa csökkentése vajon ténylegesen mennyire csökkentené a költségvetés bevételeit (a kisebb áfakulcsot ellensúlyozhatná a legális építésekkel kapcsolatos nagyobb befizetés).
Amennyiben a kedvezményes áfamértékről politikai döntés születne, úgy tagállami szinten kellene a szabályozást módosítani, amelyet a Bizottságnak jóvá kell hagynia.