cemix

2022. május 24.

Metró-vízszigetelés Szaúd-Arábia fővárosában

Metró-vízszigetelés Szaúd-Arábia fővárosában

Szaúd-Arábia fővárosa, Rijád egyik lenyűgöző fejlesztése a Riyadh Metro, a legnagyobb városi tömegközlekedési rendszer. A 6 vonalból álló gyorsforgalmi rendszer teljes hossza 176 km, 85 állomással, melyek közül a Qasr Al Hokm/Downtown Stationt a norvég Snøhetta tervezőstúdió tervezte, míg a nyugati állomást az Omrania építészeti stúdió – ez az állomás egyben csomópontként is működik majd, egy négyszintes állomással és egy kétszintes mélygarázzsal.

A Mapei már a tervezési szakasztól részt vett az építési projektben. A vállalat műszaki személyzete szorosan együttműködött a tervezőcsapattal egy olyan vízszigetelő rendszer kifejlesztésében, amely megfelel az összes speciális követelménynek, és közvetlenül a helyszínen alkalmazható.

Metró-vízszigetelés Szaúd-Arábia fővárosában

A projekt több szempontból is egyedülálló. A földalatti állomások mind a talajvízszint alatt vannak, néhányuk 36-40 m mélységben. A talajvíz szennyezett és erősen sós. Mivel az állomásokat a város rendkívül zsúfolt részein építették, a földet megtámasztó résfalak építésére volt szükség, mielőtt a földkiemelést megkezdhették volna. Ez azzal párosult, hogy az összes falat és alaplemezt a betonba épített feszítőhorgonyok tartották a helyükön. A horgonyzásnak az volt a célja, hogy megakadályozza, hogy a talajvíz nyomása megemelje az építményt a munkálatok befejezése után. Olyan vízszigetelési rendszerre volt szükség, amely lehetővé teszi a több száz horgony szivárgás nélküli kialakítását.

Metró-vízszigetelés Szaúd-Arábia fővárosában

A Mapei technikusai különféle vízszigetelési megoldásokat javasoltak a különböző műszaki kihívásokra. Az első kihívás az volt, hogy a vízszigetelő termékek megfeleljenek a szerkezet 120 éves tervezett élettartamának. A Mapeplan TU S PVC-P lemezen sikeresen végeztek gyorsított öregedési teszteket, melyek igazolják a várható élettartamot. A Mapeplan TU S lemezt lazán fektették a szerkezet köré, és rugalmas Idrostop PVC bordás szalaggal 200 m2-es szektorok készültek. A szalagba Idrostop Multi 11 injektálható tömlőt helyeztek. Ez azt hivatott biztosítani, hogy a betonöntés során az esetleges réseket ki lehessen tölteni Microcem 8000 mikrofinom hidraulikus kötőanyaggal. Ez garantálta, hogy bármelyik szektorban hatékonyan csökkenthető legyen a szivárgás.

Metró-vízszigetelés Szaúd-Arábia fővárosában

A második kihívás egy olyan rendszer kidolgozása volt, amely lehetővé teszi a vízszigetelés javítását sérülés esetén. Kétrétegű rendszer készült Mapeplan TU S 20 és Mapeplan PVC Protection 15 lemezekkel. A két lemezt a szektorok széleinél egymáshoz hegesztették, hogy szivárgás esetén lehetővé váljék a két réteg közötti injektálás. Ennek elősegítésére minden szektorba 5 darab Mapeplan Injektáló szelepet építettek be, melyek az egyes szektorok teljes kitöltését biztosítják. Ezeket a szektorokat végül Mapegel UTT akrilgyantával töltötték fel. Ez a gyanta vízzel érintkezve gélesedik, majd megduzzad, távol tartva a vizet a szerkezettől.

Metró-vízszigetelés Szaúd-Arábia fővárosában

Az alaplemezen és a támfalakon áthatoló feszítőhorgonyok óriási kihívást jelentettek a tervezőknek a vízszigetelő rendszer elhelyezésekor. Egyedülálló megoldást találtak ezeknek a horgonyoknak a kezelésére. A szigetelő gallérok Mapeplan TU S 20 lemez felhasználásával készültek. Ezeket a gallérokat egyharmad részig Mapegel UTT hidrofil géllel töltötték fel. A gallérokba ezután Planigrout 300 ME PCT szabadon folyós epoxihabarcsot töltöttek, hogy a Mapegel UTT duzzadó hatását megakadályozzák.

Ezt a megoldást a horgonyok tömítésére használták a metróvonal összes állomásán, beleértve a King Abdullah Financial District nyugati állomást és a Qasr Al Hokm belvárosi állomást. A munka lassú és időigényes volt, de tökéletes megoldást kínált a horgonyokon keresztüli szivárgás megállítására.

Kapcsolódó cikkek:

hírlevél-feliratkozás

épjog