2021. február 22.

„Pont olyan lett, amilyennek megálmodtam!”

„Pont olyan lett, amilyennek megálmodtam!”

Swedsteel termékek formálják a Hunnia Kristály Kft. új, impozáns csarnokát Debrecenben. A beruházó, Fibi András, a cég alapító ügyvezetője mesél a könnyűszerkezetes csarnoka megvalósulásáról és az építkezés részleteiről.

Mivel foglalkozik a Hunnia Kristály Kft.?

Családi vállalkozásunk, amelyet 1994-ben alapítottunk, vendéglátó-ipari eszközök nagykereskedése. Szortimentünk magában foglalja az étkezéshez használatos porcelán, üveg, fém asztalneműket, az evőeszközöket, továbbá a konyhai eszközök széles skáláját. Forgalmazunk a koktélbárokban, a kitelepülő cateringben, a menzákon használatos eszközöket, gasztro csomagolóanyagokat, az ételszállításhoz nélkülözhetetlen kellékeket, de még a mosogatásnál elvárt holmikat is. Szóval a vendéglátás gasztronómiai részéhez szükséges – nem gépészeti jellegű tárgyak – nálunk szinte mind megtalálhatóak. Mára!

„Pont olyan lett, amilyennek megálmodtam!” „Pont olyan lett, amilyennek megálmodtam!”

Merthogy annak idején, amikor a magyar mezőgazdaság válságba került, és én felhagytam az állatgyógyszerek és tápszerek kereskedelmével, a CPM azaz Parádi Kristály Manufaktúrával (ma az üzem helyén csak romok találhatók) viszonteladó partnereként indultunk ezen a területen. Volt egy üzletünk Debrecen belvárosában exkluzív kristályárukkal és a város szélén egy nagykereskedés a viszonteladók számára. Egy idő után rábukkantam a Salgótarjáni Öblös Üveggyár (a gyár helyén ma már egy lakópark áll) szóda üveg termékeire, amelyekre a közétkeztetésben nagy kereslet volt. Ez a mozzanat hozott össze a nagyobb intézményekkel, amelyek jelezték, hogy szükségük van tányérokra, tálakra, csészékre és még a merőkanáltól a serpenyőkig, fazéktól a lábosig sok mindenre. Ha pedig igény van, akkor árunak is kerülnie kell.

Szerződést kötöttünk az Alföldi Porcelángyárral, amely akkor a hazai porcelángyártás fellegvára volt. 1994-ben 400 tonna terméket gyártottak. Azután meg elkezdtünk járni a szakmai kiállításokra. Ilyenek pl. az Ambiente Frankfurtban, az Equip Hotel Párizsban, a Machef Milánóban. Ezeken a seregszemléken minden gyártó megjelenik, aki számít. Sokkal felvettük a kapcsolatot, kipróbáltuk a termékeiket és a kiszolgálás minőségét. Volt, amelyik bejött, volt, amelyik nem. Hosszú idő alatt kiválogattuk a megbízható és kiváló termékeket produkáló cégeket, amelyek jó ár-érték szinten dolgoztak Dél-Amerikától Észak-Amerikáig, Ázsiától Indiáig és persze megismertük az Európai gyártókat is. 2008-ra egy letisztult és minőségi nemzetközi forrásokból adódó készlet állt össze. Az üvegeket Olaszországból, az evőeszközöket Svájcból és Portugáliából, a fémárukat Solingen mellől Németországból, a porcelánokat Törökországból, a chafingeket Angliából importáljuk.

2009-ben viszont minket is elért a válság. Ráadásul ez volt az az időszak, amikor a hazai közétkeztetésben szinte uralkodó kínai porcelántermékek behozatala a védővámok és egyéb okok miatt lehetetlenné vált, továbbá a promóciós üvegárukra érkező megrendelések száma is jelentősen lecsökkent, és ez is érzékenyen érintett minket. Valamit tehát ki kellett találni. Ekkor jött az ötlet, hogy mi lenne, ha a közelmúltban igen népszerű visszaváltható műanyagpalackok alapanyagából próbálnánk tányérokat gyártani. Szerencsére pont akkoriban jelent meg a polietilén-tereftalát (PET) fröccsöntésre is alkalmazható változata, amiből szinte azonnal hozattam is pár zsáknyit. Egy szakember barátom üzemében megkezdett próbák, kísérletek azt bizonyították, hogy ebből a PET-ből nagyon jó tulajdonságokkal rendelkező, majdnem törhetetlen, strapabíró tányérokat lehet készteni: kilenc hónapon belül a piacon volt a szabadalmi oltalom által védett REPETA törhetetlen menza tálaló edénycsalád, amelyet 2013-ra már országos értékesítési hálózat juttatott el a közétkeztetés végpontjaira, ahol naponta 2,5 millió ember 7,5 millió edényt fog kézbe. És ebből közel 2 millión ott a REPETA emblémája. 2015-ben a Magyar Innovációs Nagydíj oklevelében részesítette cégünket a REPETA edény család létrehozásáért.

És most ismét itt a válság. Mondanom sem kell, hogy a bezárt vendéglők tulajdonosai nem ostromolnak minket poharakért, porcelánokért, miegyébért. Azok a főzőkonyhák ellenben, amelyek most is dolgoznak és ételkiszállítással foglakoznak, egyre több eszközt rendelnek. Szóval a kialakult helyzet ellenére a 2020-as évben ismét pozitív mérleggel zárnunk.

Nos, a cég történetének fontosabb állomásait csak azért vázoltam, mert érzékeltetni szerettem volna, hogy van némi kereskedelmi és innovációs tapasztalatom. Ha tehát én vásárlásba kezdek, pláne, ha egy ilyen volumenű befektetésről van szó, mint ez a csarnok, nagyon alaposan megnézem, mit veszek, milyen az ár-érték arány, minőség és szolgáltatás. Én pedig a Swedsteel mellett döntöttem!

„Pont olyan lett, amilyennek megálmodtam!” „Pont olyan lett, amilyennek megálmodtam!”

Mi indokolta a fejlesztést, milyen funkciót lát el az épület, és hogyan került képbe a Swedsteel?

Bő két évtizeden keresztül bérelt telephelyen dolgoztunk. Az utolsó helyen, ahol 21 évig voltunk, szintén egy könnyűszerkezetes csarnokban folyt a munka, de a korszerűtlen épületre a tulajdonos szinte semmit nem költött. A régi típusú szendvicspanelekről már-már lefoszlott a paplanszerű belső takaróréteg, az ajtó alatt a szó szoros értelmében befújta a szél a havat. Elhatároztam, hogy vásárolok egy régebbi csarnokot, amely felújítás után majd megfelel a céljainknak.

Mivel ilyet közel hét éven keresztül nem találtam a városban, és az akkori telephelyünkhöz közel egy nagyon jó adottságú telekhez is sikerült hozzájutnom 2017-ben – bár két családi ház megvalósítása után egy porcikám se kívánta – az építkezés mellett döntöttünk, hogy végre a sajátunkban dolgozhassunk. Fogtam azt a bizonyos kockás papírt, végiggondoltam a munkafolyamatokat, számba vettem, hogy mekkora helyiségek szükségesek a bemutatóterem, az irodák, a szociális helyiségek, a komissiózó és a raktár számára, hogy ez utóbbiban milyen építészeti paraméterek mellett helyezhetők el a legjobban a polcrendszereink, miként közlekedhetnek a legkényelmesebben és biztonságosan a targoncák, melyik részeket kell fűteni és szigetelni stb., és megrajzoltam a Hunnia Kristály új, optimalizált otthonát.

„Pont olyan lett, amilyennek megálmodtam!” „Pont olyan lett, amilyennek megálmodtam!”

A terveimmel illusztrálva vázoltam Martonosi Zsolt úr építészmérnöknek a specifikációkat, ő pedig elkészítette a terveket egy 18 méter fesztávolságú, a 600 m2-es raktárnál 9 méter gerincmagasságú és 5,5 m ereszmagasságú csarnokra, amely egy alacsonyabb 250 m2-es bemutatóteremmel egészül ki. Az első lépésben vasbeton struktúrában gondolkodtunk, de amikor ennek a hagyományos, ún. nedves technológiával megvalósuló csarnoknak az építési idejét és az árait összevetettem a bekért ajánlatok alapján egy könnyűszerkezetes csarnokéval, az utóbbi lett a befutó. Dr. Kovács Imre statikus megtervezte a főtartó szerkezetet, amelynek a gyártásával és szerelésével a Swedsteel kivitelező partnerét, a KO-PAFER Kft.-t bíztuk meg. A héjazat, illetve a másodlagos tartószerkezet elemeit, tehát a szelemeneket, szendvicspaneleket, trapézlemezeket, kiegészítőket pedig egy professzionális gyártótól terveztük beszerezni. Miután ezeket a szükséges alkatrészeket Martonosi Zsolt úr listázta számomra, nyolc gyártótól kértem árajánlatot. Köztük volt a Swedsteel is.

A céget a tervezők és a kivitelező is ajánlotta, mert ők már jól ismerték, többször használták is a Biatorbágyi gyártókapacitással rendelkező vállalat termékeit. Ők hívták fel a figyelmemet arra is, hogy a piacon vannak olcsóbb, de gyengébb minőségű szendvicspanelek is, amelyeknek pl. az acélfegyverzete nem megfelelő festéssel van ellátva, ezért kevésbé korrózióállóak, viszont a Swedsteel profiljai nagyszilárdságú, tűzihorganyzott acél alapanyagú, igen tartós elemek, professzionális UV álló műanyag bevonattal is védve. Szimpatikus volt, hogy miután őket megkerestem, a kollégájuk rendszeresen, ugyanakkor nem tolakodóan jelentkezett a hírekért, és felajánlotta a segítségét, a konzultációs lehetőséget. Azt is nagyon korrektnek tartottam, hogy amikor 2020 elején az árajánlat frissítésére kértem a felkeresett gyártókat, a Swedsteel válaszában a korábbinál pár százalékkal alacsonyabb, kedvezményesebb árakat találtam – ellenben a többivel, amelyek mind magasabbak voltak. Kiderült, hogy az első kör időszakában a gyártók a panelek hőszigetelő rétegét adó poliuretánhab ellátási gondjaival küszködtek, a beszerzés tehát nehézkesebben, ezért magasabb áron történt. 2020-ra viszont a helyzet konszolidálódásával a PUR-hab ára is lejjebb ment. És ezt a Swedsteel becsületesen érvényesítette az aktuális áraiban, holott ezekről az információkról a vevő vajmi keveset tudhatott. Így történt, hogy stabil meggyőződéssel a Swedsteel mellett döntöttem. Igaz, nem a legolcsóbban, de – ahogyan már említettem, engem mindig az ár-érték arány érdekel. Ez pedig általában – kiváltképp egy épület esetében – csak hosszú távon értékelhető.

„Pont olyan lett, amilyennek megálmodtam!” „Pont olyan lett, amilyennek megálmodtam!”

Mert ha arra gondolok, hogy a minőségi anyagok és a professzionális, körültekintő kivitelezés eredményeként ehhez a csarnokhoz évtizedekig nem kell hozzányúlni, nem kell a javításra költeni, vagy ha azt tapasztalom – ahogyan épp a napokban történt –, hogy a fűtetlen, de hőszigetelt részben a kinti mínusz nyolc fok ellenére 12-15 fok van, tehát tökéletesek az energetikai mutatók, akkor beruházóként egyáltalán nem fő a fejem a kiadott forintok miatt, mert azok maradandó értékbe lettek fektetve: megtérülnek.

 

Említette a kivitelezőt. Generálkivitelezőt kértek fel, vagy a különböző szakmacsoportok vállalkozóit bízták meg?

Az első változat valóban egyszerűbb, hiszen csak a kulcsot kell átvenni, viszont költségesebb is. És a baráti kapcsolatok miatt szerencsés helyzetben voltam, amennyiben pont egy generálkivitelező ismerősöm megadta megbízható partnerei elérhetőségeit. Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy köszönetet mondjak az építkezésben résztvevő valamennyi szakembernek, mert minden szakma képviselője tartotta a határidőt, és annyiért végezte el a munkát, amennyiben megegyeztünk. Mondjuk, így sem volt egyszerű a dolog, mert 16 céggel kellett szerződést kötni és menedzselni az egymásra következő vagy éppen párhuzamosan is végezhető munkafolyamatokat, figyelni arra, hogy a tevékenységek ne kereszteződjenek, a szakemberek egymás által se legyenek akadályoztatva. A legjelentősebb szegmens, tehát a csarnok acélszerkezetének a megépítése, amely magában foglalta a vázszerkezet gyártását, összeszerelését, a Swedsteel termékeinek a beépítését, természetesen a már említett KO-PAFER kezében összpontosult. És nagy segítségemre volt a terveket készítő Martonosi Zsolt úr, aki elvégezte az ún. naplózást is, és egyben az építkezés műszaki ellenőri feladatait is ellátta. Ő nem csupán kiváló elméleti szakember, aki a Debreceni Egyetemen tanítja is az építészetet, de alapos gyakorlati tapasztalatokkal is rendelkezik. Mivel az esetünkben – és szerintem ez a hatékony építkezés egyik titka – szinte az első lépésektől megvalósult a beruházó, tervező, kivitelező és gyártó kooperációja, nem volt fennakadás a folyamat során.

„Pont olyan lett, amilyennek megálmodtam!” 

Hogyan járult ehhez hozzá a Swedsteel? Milyen tapasztalatokat szerzett a „kiszolgálásról”?

A kiszolgálás találó kifejezés, hiszen nem csupán terméket vásárol az ember, hanem az abban megtestesülő hozzáadott értéket is, amely az innovációtól a szaktanácsadáson keresztül a csomagolásig és szállításig sokféle mozzanatban megnyilvánulhat. Mivel én együtt éltem az építkezéssel, láttam hogyan dolgozik a Swedsteel. A rugalmasságuk már a tervezésnél megmutatkozott. Eleve ők végezték el a panelkiosztásokat, amivel nagyban segítették és meggyorsították a tervező munkáját. Javaslatot tettek arra, hogy milyen kötőelemeket érdemes használni. Ezzel a kivitelező tevékenységét támogatták. És persze azzal is, hogy folyamatosan készen álltak a konzultációra. A szállítások mindig a megadott időre, pontosan történtek. A termékek csomagolása kifogástalan, a jelzések egyértelműek voltak. Nagy precizitás jellemezte a dokumentációt is, ami zökkenőmentésebbé tette pl. a használatbavételi engedély kiadását.

Persze az sem baj, ha olyan kivitelezőre bízzuk az elemek összeszerelését (egyébként úgy tudom, országos kivitelezői partnerhálózatuk van), aki tudja, hogyan kell bánni a Swedsteel anyagaival, hiszen a rozsdaállóság megőrzése miatt a lemezek bevonata nem sérülhet. Persze azt is megfigyeltem, hogy ezeket a helyszínen szinte egyáltalán nem kellett formázni, alakítani, tudniillik a Swedsteel termékeit az előregyártottság magas foka jellemzi, ami azt jelenti, hogy az alkatrészek milliméter pontossággal, méretre szabva érkeztek a gyárból. Talán ezért is mernek évtizedekre kiterjedő garanciát vállalni a portékájukra. Mi meg ráadásul különösen elővigyázatosak voltunk, hiszen Martonosi Zsolt úr ragaszkodott egy 50 cm magas, téglából épített XPS lappal borított és műgyantás festékkel is bevont lábazat kialakításához annak érdekében, hogy az alsó szendvicspanelek ne érintkezzenek a betonnal és annak nedvességével, védve legyenek a felcsapódó esőtől.

„Pont olyan lett, amilyennek megálmodtam!” „Pont olyan lett, amilyennek megálmodtam!” 

A könnyűszerkezetes megoldás választásakor említette az időtényezőt, a kivitelezés lépéseinél pedig a gyorsaságot. Miért volt fontos ez Önnek, mint beruházónak?

Az első kapavágás az alapozásnál 2020. június 3-án történt. Október 3-án már állt a csarnok és elkezdődött a beköltözés. Ez négy hétig tartott. Ezt követően pedig november elsején megkezdődhetett a munka az új székhelyünkön. Így négy hónap alatt megvalósult egy 850 m2-es épület. És nekem ez egyáltalán nem volt mindegy, mert ha csúszik az építkezés, addig fizethettem volna a másik helyen a bérleti díjat, a korszerűtlen épület igen magas rezsijét. Számomra tehát minden megtakarított nap megtakarított forintokat jelentett. 

De van a dolognak egy másik aspektusa is: ez nemcsak egy logisztikai telephely, hanem üzletfeleket fogadó bemutatóterem is. És mint a képeken látszik, a Swedsteel letisztult textúrájú fémfelületeinek és a lábazat téglavörösével ellenpontozott szürke különböző árnyalatai kombinációjának, a két eltérő tömegű épületrész harmonikus kapcsolódásának köszönhetően olyan reprezentatív objektum nőtt ki itt a földből, ahol már büszkén fogadhatjuk a partnereinket, akik elismerően nyilatkoznak a Hunnia Kristály új bázisáról. A kialakított terekben, amelyek mérete éppen a bennük zajló tevékenységre van optimalizálva, hatékonyabban folyik a munka és alacsonyabbak a fenntartási költségek is.

Szóval a funkcionalitását, a működtetését, az esztétikumát tekintve – jelentős részben a Swedsteelnek is köszönhetően – ez a csarnok pont olyan lett, amilyennek megálmodtam.

 

Swedsteel ipari csarnokok: http://csarnok.swedsteel-metecno.com/ipari

Swedsteel referenciák: http://swedsteel-metecno.com/referencia-oldal-ipari/

Swedsteel Tudástár: http://tudastar.swedsteel-metecno.com/hu

(x)

Kapcsolódó cikkek:

hírlevél-feliratkozás

Építési jog

Lakásbiztosítások, lakhatási célú vagyonbiztosítások rendhagyó felmondási joga

További költségek miatt módosíthatók az építési beruházási tárgyú közbeszerzési szerződések

Reklámfelületekre, utcabútorokra vonatkozó, 2024 januárjától hatályos előírások

A közbeszerzési törvény 2024 februárjától hatályos módosításai

Építési jog 2024 – Két félnapos konferencia, webinárium és szakmai konzultáció 2024. február 15-én (febr. 26-ig visszanézhető)

épjog