2020. november 30.

Swedsteel héjazatú csarnokban cseperedik majd a Faktum új bababútorgyára

Swedsteel héjazatú csarnokban cseperedik majd a Faktum új bababútorgyára

1150 négyzetméteres könnyűszerkezetes acélcsarnokkal bővítette gyártási kapacitását az ország piacvezető bababútorgyártója, a Faktum Bútor Kft. Újszentivánon. A beruházás részleteiről számolt be a családi vállalkozás alapítójának fia, a cég kereskedelmi vezetője, Vas Máté, aki az építőiparban is szerzett tapasztalatokat.

- Miben speciális a Faktum? Mi a negyedszázados cég sikerének a titka?

- Az édesapám által alapított vállalkozás fő profilja már a kezdetektől konzekvensen a babáknak és gyermekeknek szánt bútorok gyártása volt. A folyamatosságot azért fontos hangsúlyozni, mert a magunk részéről a tevékenységünk alatt nem a felnőtt bútorok lekicsinyítését értjük, hanem a korosztálynak szánt, innovatív módon, holisztikus rendszerszemlélet vezérelte és tudományos megalapozottságú fejlesztését és elkészítését. Nem abban gondolkodunk, hogy csak ágyakat gyártsunk, hanem a babaszoba komplett berendezését kínáljuk. A márkánk azért erős és neves, mert a babaszobába illő bútorokat ergonómiai, praktikus és esztétikai szempontokat figyelembe véve szervezzük az elemek közötti összhang megteremtésével bútorcsaládokká. Ezeket forgalmazzuk is saját üzlethálózatunkban és viszonteladókon keresztül.

Swedsteel héjazatú csarnokban cseperedik majd a Faktum új bababútorgyára Swedsteel héjazatú csarnokban cseperedik majd a Faktum új bababútorgyára

- Gondolom, nem csak a magyar piacon.

- Az itthoni szegmensben miénk a legnagyobb részesedés, azaz állíthatjuk, hogy vezető pozícióban vagyunk. Ezt a helyet megtartva azonban az utóbbi években jelentősen növeltük az exportunkat is. Egyebek mellett szállítunk Franciaországba, Németországba, a Benelux államokba, Görögországba, Svájcba, az Egyesült Királyságba, de Európán kívül Algériába és Marokkóba is. Pár éve az árbevételünknek még csak 10-15 százalékát tették ki a külföldi értékesítések, tavaly azonban ez már 50 százalékra növekedett. A terveink között szerepel, hogy ezt az arányt 90 százalékra tornásszuk föl. Persze úgy, hogy a magyar családok se maradjanak Faktum-bútor nélkül.

- Mi a növekedésük, sikerük titka?

- A tervezés és a tudatosság. Mindenekelőtt alaposan feltérképezzük szakértők bevonásával, hogy milyen alkalmatosságok szolgálják leghatékonyabban a baba jó közérzetét, egészséges fejlődését, biztonságát és – tanulmányozva gondozásuk folyamatának egyes lépéseit, a szülők ezzel kapcsolatos napi rutinjait, feladatait – a fejlesztéseinkkel az anyukák és apukák dolgát is szeretnénk egyszerűbbé, kényelmesebbé tenni. Éppen ezért termékeinkre a magas ár-értékarány a jellemző, mint a topkategóriás márkákra általában. Gyártmányaink minősége a német színvonalon áll. A legnevesebb német gyártók által készített faipari gépekkel dolgozunk. A megjelenésben általában igyekszünk követni egyrészt a letisztult, minimalista skandináv, a vintage francia, a modern benelux dizájnt, de integráljuk az olasz formatervezés jellegzetességeit, eredményeit is. Tehát egy olyan harmonikus és biztonságos környezetet igyekszünk teremteni a babának, amelyben maximálisan otthon érezheti magát, és ez nem csak a csecsemőnek, hanem nyilván a szülőnek is megnyugvás.

Az innovatív szemléletünket talán jól példázza, hogy immáron egy éve dolgozunk azon az eljáráson, amely az ún. okos babaágy megvalósíthatóságát célozza. Ezzel gyakorlatilag úttörők leszünk a piacon, nemcsak Magyarországon, hanem gyakorlatilag a nemzetközi palettán is. Törekvések ugyan vannak erre a világban, de sorozatgyártásban még senkinek sem sikerült előállítani, amit most mi kitaláltunk. Részleteket még nem árulhatok el, de – ahogy mondani szokták – „nagy dobás lesz”, az biztos. A létrejöttével remélhetőleg tovább erősödik majd az a tendencia, amely azt mutatja, hogy Magyarországon általában minket követnek a versenytársak. Sőt bátran kimondhatom, hogy hazánkban ezen a területen a divatot, a dizájnt mi diktáljuk, de európai szinten is akadnak erős versenytársak, akik együtt haladnak velünk.

- Viszont a jó bornak is kell a cégér, a minőségi terméket is profi módon kell eladni. Ezen a téren mit tud a Faktum?

- Ha például egy gyermekáldás előtt álló házaspár betér egy nagyáruház vonatkozó osztályára, rengeteg termékkel találkozik ugyan, mégis főhet a fejük, mert a termékleírásokból – ha egyáltalán van türelmük silabizálni – szinte feldolgozhatatlan mennyiségű információ zúdul rájuk. El fogják költeni a pénzüket, hiszen meg kell oldaniuk egy elodázhatatlan problémát, de egyáltalán nem biztos, hogy az igényeiknek legmegfelelőbb bútort veszik meg. Ezzel szemben mi nem hagyjuk tanácstalanul ténferegni a vásárlót. Márkaboltjainkban a kiszolgálását a legalaposabb termékismerettel rendelkező munkatársak végzik. Ők meg tudják válaszolni a felmerülő kérdéseket, és javaslatokat is tesznek. Ha egy anyuka bejön, hogy ekkora a szoba, ennyiszer ennyi méter, itt egy ablak, ott a radiátor és itt az ajtó, akkor a berendezést a kollégánkkal együtt gondolkodva állíthatják össze. De a legtöbb viszonteladói üzletünkben is kapnak ilyen kiszolgálást. Mert nem pár év alatt gyűjtöttük össze a partnereinket, van olyan, akivel már több mint húsz éve vagyunk kapcsolatban, és együtt fejlődtek velünk. A folyamatos képzéseinknek hála, ők is jól ismerik a Faktum termékeit. Mi több. A vásárlókkal való találkozásokból leszűrt tapasztalataikat latba vetve olyan mozzanatokat is föltárhatnak, amelyekre egy leendő szülő talán még nem is gondol pl. az első gyerek érkezésekor.

Figyelembe vesszük, milyen elképzelései vannak a vevőnek a szín- és formavilággal kapcsolatban, milyen gyakorlati szempontok vezérlik, illetve arra is tekintettel vagyunk, hogy mekkora pénzügyi keretet jelöl meg. Mivel az optimalizálást összetett szempontrendszer alapján, kooperatív módon végezzük, nem lesz fölöslegesen elköltött forint.

Swedsteel héjazatú csarnokban cseperedik majd a Faktum új bababútorgyára

- Most vásárlóként Ön is így érez? A közelmúltban lett egy új csarnokegyüttes tulajdonosa, hogyan történt a beruházás és mi indokolta a fejlesztést?

- A mostani bővítés előtti 2 500 m2-en folyt a gyártáselőkészítés és a gyártás itt, Újszentivánon, egy régebbi, ipari létesítményként működő tégla-vasbeton épületben. Ott volt az iroda és a raktár is. Az előzőekben elmondottakból következik, hogy a folyamatos volumenemelkedés új, korszerűbb építészeti környezetet, bővítést kívánt. Persze ezt sem csak úgy „érzésre” csináltuk. A legmesszemenőbbekig optimalizálni akartuk a befektetésünk hatékonyságát, megtérülését.

Egy kifejezetten a faipari cégek folyamatmenedzsmentjével és gyártáskapacitás-növeléssel, technológiafejlesztéssel foglalkozó, német céget bíztunk meg, hogy világítsák át a működésünket, és adjanak terveket a további fejlődésünkhöz. Két hetet töltöttek nálunk, és a termelési folyamatot a legapróbb szegmensekre bontva vizsgálták. Ez alapján egy hat évre szóló tervet vetítettek elénk. Mi mondtuk, hogy azért már vannak elképzeléseink arra vonatkozóan, hogy egy 300 és egy 200 m2-es csarnokot szeretnénk felhúzni, de őszintén közölték, hogy az bizony járhatatlan út, fölösleges beruházás, mert valóban két csarnokot kell építtetnünk, de jóval nagyobbakat: egy 1150 m2-eset a gyártásnak, egy 150 m2-est pedig a felületkezeléséhez. Még a helyet is pontosan kijelölték.

Swedsteel héjazatú csarnokban cseperedik majd a Faktum új bababútorgyára

- Azon túl, hogy vesz egy nagy levegőt, mit tesz ilyenkor egy vállalkozó? Önök melyik irányba indultak?

- A pénzügyi forrás biztosítása után – pályázati pénzhez nem jutván, saját erőből és hitelből végeztük a finanszírozást – és a tervezéssel indultunk el, a jó tervek elkészítése a legfontosabb.

Az sem árt, ha olyan irodát választunk, ahol már láttak csarnokot, és tapasztalatot szereztek az ilyen technológia tervezésében. Mivel tudtuk, hogy a Topszerk Bt. munkatársai már 30 éve dolgoznak könnyűszerkezetes struktúrákon, őket bíztuk meg. Mivel a német tanácsadó cég a legapróbb mozzanatokig elénk tárta, miként működik majd az új egység, hogyan kapcsolódnak a folyamatok, történik az anyagáramlás stb., pontos specifikációt adhattunk a méretekről, az alátámasztási rendszerre vonatkozó igényeinkről (tudniillik a 20-szor 60-as épületben nem lehettek belül tartóoszlopok), a munkatársak számára természetesebb környezetet biztosító bevilágító panelek alkalmazásáról, a tevékenységünkből fakadó, fokozott tűzbiztonsági előírásoknak való megfelelésekről, energetikai paraméterekről. Továbbá felhívtuk a figyelmet arra, hogy a tetőszerkezet legyen alkalmas a napelemek fogadására, illetve egy már meglévő, hagyományos technológiával épült objektumhoz kell csatlakozni, ami statikai szempontból mindig kihívást jelent. A Topszerknél ezt is megoldották, és így elkészültek az engedélyes tervek, amivel az építési hatóságokhoz lehetett fordulni.

- Ilyenkor már csak az van hátra, hogy ki építse és milyen minőség és gyártót válasszunk? Hogyan került képbe a Swedsteel?

- Ez a legnehezebb szakasz. Mert ha generálkivitelezőt bízunk meg, könnyebb dolgunk lesz ugyan, de ez nagyjából ötödével emeli a költségeket. Mi – átgondolva a részleteket – szakmacsoportokra bíztuk az építést. Ennek során a tartószerkezet és a héjazat megvalósításának feladatát egy kivitelezőnek adtuk, akit meghívásos pályázat során választottunk ki. A döntésünk arra a Gordiusz Kft.-re esett, akik a környéken, sőt országszerte számos nagyszerű csarnok felállításával büszkélkedhetnek, azaz a megfelelő árak mellett, meggyőző referenciákkal is tudtak szolgálni. Ők vállalták, hogy legyártják az üzemükben a főtartószerkezet elemeit. A másodlagos tartószerkezethez szükséges szelemenek és burkolatok, komplett kiegészítők beszállítására pedig két céget jelöltek meg: az egyik a Swedsteel volt.

Swedsteel héjazatú csarnokban cseperedik majd a Faktum új bababútorgyára

Nagy Sándorral, a Gordiusz vezetőjével vagyunk olyan viszonyban, amelynek keretében teljesen nyíltan elmondhattuk, hogy ezek meg ezek az igényeink, és nem szeretnénk öt év múlva ehhez a csarnokhoz hozzányúlni. Nem akarunk a papírmunkával se úgy vesződni, hogy valamit ügyeskedni kelljen a tanúsítványokkal a műszaki, biztonsági előírásoknak való megfelelés érdekében. Közöltük, hogy egy korrekt, az ár-érték arányban megfelelő, minőségi anyagot szeretnénk választani. Ezt azért emelem ki, mert egy ilyen befektetésnél és általában sem célunk a minőségen spórolni: szerintünk ugyanis hosszú távon nem kifizetődő. A ténylegesen hozzáadott értéket vesszük mindig figyelembe. A bevezetőből talán kiderült, hogy erre törekszünk gyártóként, de vevőként is. A Swedsteel esetében ezt a minőség mellett a szabványoknak való egyértelmű megfelelésben, a termékek tökéletes dokumentációjában is megtestesülni látjuk. Minden háttéranyag a rendelkezésükre áll. Ráadásul egy ilyen tűzveszélyességi besorolású üzem esetében, mint a miénk, a szó szoros értelmében egzisztenciális kérdés, hogy a homlokzati és tetőburkolati szendvicspaneljeik tűzálló szigetelőmaggal rendelkeznek, és a szerkezetek bevizsgáltak legyenek ebből a szempontból is. A tervező Topszerk statikusától tudom ráadásul, hogy a Swedsteelnél kidolgoztak egy speciális méretezési eljárást, hogy az alrendszert ellenállóbbá tegyék az extrém hőhatásokkal szemben.

És adódik egy további fontos momentum is. Mégpedig az a tény, hogy a Gordiusz régi partnere a Swedsteelnek, aki így nagyon jól ismeri a termékek, rendszerek szerelését.

Swedsteel héjazatú csarnokban cseperedik majd a Faktum új bababútorgyára Swedsteel héjazatú csarnokban cseperedik majd a Faktum új bababútorgyára

Nálunk – mivel a tökéletes eredmény mindkét említett fél számára elemi érdek – tehát nem fordulhat elő, hogy a megépült csarnok egy későbbi műszaki hibája miatt kivitelező és gyártó egymásra mutogasson, hogy ki rontotta el. Ebből a szempontból is nyugodtak vagyunk, ahogyan a még nem történt műszaki átadás procedúrája miatt sincsenek álmatlan éjszakáink, amennyiben szakemberként is biztosra veszem, hogy a szerkezet – a Swedsteeltől érkezett termékekkel egyetemben – átmegy majd a vizsgán.

A Gordiusz Kft. vezetője a környéken több Swedsteeles csarnokot tud felmutatni, ez is segítette a döntésünket. Ezek esztétikailag is meggyőzőek. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen benyomást kelt, milyen üzenetet hordoz a gyakran külföldről érkező partnereinkben az új üzemrészünk.

A könnyűszerkezetes technológiát azonban nem csupán ezek miatt érdemes alkalmazni. Óriási előnye a gyors összeszerelhetőség. Mivel mi igyekeztünk pontosan megtervezni a lépéseket, és párhuzamosan több előkészítési folyamatot is futtattunk, a már kész alapzatra a szendvicspaneles burkolatokkal együtt két héten belül felállították a csarnokot. Ez annak is köszönhető volt, hogy a beszállító Swedsteel mindig percre pontosan küldte a termékeit, emiatt nem történt leállás.

Swedsteel héjazatú csarnokban cseperedik majd a Faktum új bababútorgyára

Ha összegezzük az általam eddig elmondottakat, talán megragadható a Faktum és a Swedsteel cégfilozófiája, piaci magatartása közötti párhuzam, amely főként a tudatos fejlesztésekben, a jó ár-érték arányban, a minőségben és a hozzáadott értékben ölt testet. Ha mi eladunk egy szobabútort, mindig abban a reményben tesszük, hogy a vevő elégedett lesz, és a következő gyermek érkezésekor is nálunk kopogtat.

A magunk részéről így vagyunk ezzel a céggel: ha ismét gyarapszunk, hát annak a jövevénynek megint Swedsteel csarnokban fogunk megágyazni.

http://csarnok.swedsteel-metecno.com/ipari

(x)

Kapcsolódó cikkek:

hírlevél-feliratkozás

epitkezesinfo